skip to Main Content
Uitzendbureau Starten

Hoe start ik een uitzendbureau?

Laatste update op 11 mei 2021 om 03:12 pm

Je hebt een droom of al concrete plannen: je eigen uitzendbureau starten. Maar hoe ga je te werk? Naast alle praktische zaken die je moet regelen – je start een onderneming – moet je met een bedrijf in de flexbranche aan extra zaken denken. In deze blog nemen we je mee langs welke zaken dat zijn. En we geven je slimme tips! 

Uitzendbureau? Een onderneming!

Start je een uitzendbureau, dan start je allereerst een onderneming. Daar komen praktische zaken bij kijken. Bovendien hangt wat je allemaal moet regelen, voor een groot deel af van hóé je straks met je uitzendbureau gaat ondernemen. Er zijn drie opties: 

  1. Je gaat zelf verlonen: je neemt uitzendkrachten zelf in dienst en betaalt dus zelf de lonen en loonheffingen. 
  2. Je gaat het verlonen uitbesteden: je laat het bovenstaande – tegen een vergoeding – doen door een payrollbedrijf.
  3. Je gaat franchisen: je sluit je aan bij een franchiseorganisatie en maakt – tegen een vergoeding – gebruik van hun concept en faciliteiten. 

 

Ondernemingsplan

Staan je ideeën met inkt op papier en ga je echt starten?  Dan moet je eerst deze praktische zaken regelen (afhankelijk van hoe je gaat ondernemen): 

  • Bedrijfsnaam  
  • Domeinnaam 
  • KvK-nummer 
  • Startkapitaal (voor een computer, kantoorinventaris en meer) 

In alle gevallen is het slim om te starten met een ondernemingsplan. Zo’n plan dwingt je om even uit het romantische beeld van ondernemen te stappen. Daarnaast leert het je na te denken over de haalbaarheid van je plannen, bedreigingen voor je uitzendbureau en over de toekomst. Zie je ondernemingsplan als Google Maps-route; zonder ga je verdwalen!  

SLIM! Tip

Je nog beter verdiepen in het starten van een uitzendbureau? Geef jezelf op voor onze maandelijkse, gratis webinar: Start je eigen uitzendbureau.

Klaarstomen voor de uitzendbranche

Eigenlijk zijn de bovenstaande praktische zaken op elke onderneming van toepassing. Maar, jij start een uitzendbureau. Dus moet je je onderneming daarop toespitsen. In het onderstaande rijtje lees je hoe je dit doet, als je de verloning in eigen hand houdt. 

  • Software: een systeem waar je hele uitzendbureau op draait: waarin je de urenadministratie bijhoudt, uitzendkrachten digitaal inschrijft en documenten digitaal opslaat, zoals loonstroken, facturen, identiteitsbewijzen en arbeidscontracten.
  • Startkapitaal: om de lonen van uitzendkrachten voor te financieren, heb je een serieus startkapitaal nodig. Je kan voor een lening naar de bank, een microkrediet aanvragen, naar investeerders zoeken in je eigen netwerk, of een crowdfunding opstarten. In al deze gevallen is een ondernemingsplan niet alleen slim maar ook een vereiste.
  • Kennis van de laatste wet- en regelgeving: de flexwereld is er één met arbeidscontracten, sociale verzekeringen, doorbetaling bij ziekte, arbeidstijden, minimumloon en de Wet Arbeidsmarkt in Balans: de WAB. En de regels veranderen van tijd tot tijd: je moet op de hoogte blijven.
  • Aansluiten bij een pensioenfonds: elk uitzendbureau moet zich verplicht aansluiten bij StiPP, in de bouwsector bij bpfBOUW.
  • Samenwerken met een gecertificeerde arbodienst: om uitzendkrachten te begeleiden bij ziekte.
  • Aansluiten bij een keurmerk: niet verplicht, wel verstandig om vertrouwen te wekken bij klanten, bijvoorbeeld SNA: Stichting Normering Arbeid).
  • Aansluiten bij een brancheorganisatie: niet verplicht, maar kan handig zijn.
SLIM! Tip

Ga je het verlonen uitbesteden, dan worden de bovenstaande zaken door de payrollorganisatie verzorgd. Je kunt je aandacht dan helemaal op je uitzendbureau richten.

Inzoomen op jezelf en je vaardigheden

Kortom, heb je met het bovenstaande alle praktische zaken geregeld die nodig zijn om een uitzendbureau te starten. Maar de belangrijkste tool om een uitzendbureau succesvol te starten? Jij! Hoe goed jij bent in de onderstaande zaken, bepaalt voor een groot deel hoe succesvol je uitzendbureau straks is.

  • Eigen netwerk
    Een groot eigen netwerk hebben, is een must voor een uitzendondernemer. Want openstaande vacatures kun je binnen je netwerk delen – het nieuws van een vacature gaat razendsnel rond. Maar ook nieuwe opdrachtgevers kun je wellicht via je eigen netwerk werven. Heb je nog niet zo’n groot eigen netwerk, dan is het slim om hier alvast aan te werken.
  • Social media
    Social media zijn dé manier om jouw uitzendbureau bekendheid te geven. Mensen moeten weten dat jouw bedrijf bestaat! Maak een bedrijfspagina aan op LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, TikTok… Kies een platform waar je opdrachtgevers zitten en één waar je toekomstige uitzendkrachten zitten.

Dat je een ondernemersgeest hebt en een passie voor het maken van matches, dat staat als een paal boven water. Maar hoe zit het met je communicatieve vaardigheden?

  • Interviewen
  • Personal branding
  • Aanbiedend bellen
  • Vacature-intake
  • Persoonlijke verkoop

Als eigenaar van een uitzendbureau ga je heel wat gesprekken voeren. Denk aan de vacature-intakes, acquisitie om nieuwe opdrachtgevers te werven, en het bouwen aan je persoonlijke netwerk. Ga daarom bij jezelf te rade of dit wel goed zit – of dat je skills wel wat opgepoetst mogen worden. Op deze manier stoom je niet alleen je bedrijf klaar voor de flexbranche, maar ook jezelf!

SLIM! Tip

Een gezonde portie zelfkennis is essentieel. Je moet als ondernemer weten wat je zelf kunt doen – en wat je beter aan een ander kunt overlaten. Wil je groeien dan ontkom je niet aan uitbesteden. Niemand kan álles – van administratie tot marketing en van klantcontacten tot social media – zelf doen. Iets uitbesteden is slim; het betekent niet dat je iets zelf niet kan, het betekent juist dat je denkt en handelt als een ondernemer! 

Gratis webinar: Start je eigen uitzendbureau

  • Datum: Dinsdag 8 juni 2021
  • Tijd: 20.00 – 21.00 uur 
  • Spreker: Arno Hoekstra 
  • Kosten: Gratis

Hoe start je jouw eigen uitzendbureau? Hoe werk je van jouw idee en ambitie naar jouw doel? Hoe richt je jouw organisatie in en pak je sales en werving aan? Wat zijn de voor- en nadelen en welke taken besteed je uit en wat kun je goed zelf doen? Hoe zorg je dat je constant blijft groeien?

Dit en meer leer je tijdens het gratis webinar! Meld je direct gratis aan via het formulier.

Back To Top